Friday, 1 January 2016

Hashtag #2Kerja



Antara keperluan dan kehendak? 


Perlu kah extra income?


Bila expenses melebihi Gaji Bekerja, tak salah kita 
meneruskan sunnah Baginda Rasulullah yang jadikan
Perniagaan sebagai sumber pendapatan. 
9/10 sumber rezeki itu hasil dari perniagaan.
Tapi berusahalah. 

Teringat di kala baru mendapat pekerjaan di tengah
kota dengan pendapatan RM2500.
Rasa sudah cukup dan selesa dengan pendapatan ketika itu.
Sebab ada kawan kawan pada masa yang sama berkerja dengan
 hanya pendapatan tak sampai RM2000. So ketika itu rasa diri dah
cukup bertuah sangat sangat. 
Boleh dikatakan cukup senang. 

Sebab?

Sebab tak perlu nak fikir bayar rumah sebab hanya bayar bilik
Sebab tak perlu fikirkan komitmen lain
Sebab tak perlu fikir nak tanggung anak anak
Sebab masa tu masih single

Tapi bila dah ada kahwin
Nak melancong
Nak merewang
Nak makan best best 
Nak pakai mahal mahal
Nak kena bagi mak ayah
Nak bayar kereta
Nak bayar insurans anak anak
Nak tanggung kos anak anak

Dah rasa perlu tiba masa kena upgrade ekonomi
 sendiri dan ekonomi keluarga
sebab tinggal kat KL ni banyak sangat
 nak kena guna duit.
Seriously!

Gaji RM2000 dah dikira miskin. 


Jadi terfikir nak buat #2Kerja yang mana kerja hakiki sebagai
 executive di syarikat swasta
 dah memang wajib pergi setiap hari kecuali weekend
Tapi nak cari satu "kerja" lagi yang tak perlu membebankan
 sangat cukup sekadar spend 2-3 jam sehari tapi dapat setimpal dengan usaha. 
Mungkin kalau dapat income RM3000 sebagai
 pendapatan tambahan pon sudah lebih mencukupi

Alhamdulillah peluang datang tak disangka ketika sibuk
 nak siapkan persiapakan kahwin.

Ya!
Seminggu sebelum kahwin buat keputusan untuk berniaga
Berniaga Premium Beautiful. 
Secara Online
Ketika tu tawaran untuk Berniga PremiumBeautiful
 dapat merasa
 First Bonus RM4000!

Mana tak happy
Mana tak excited
Sebab duit itulah yang dapat tanggung kos perkahwinan kami
Dapat tambah jumlah duit saving.


Alhamdulillah berkat tunjuk ajar Guru Business,
 Danis dapat merasa income 4angka setiap bulan tanpa putus
Dapat menambah jumlah saving
Dapat tambah duit kepada mak ayah
Melancong percuma dua kali setahun
Dapat tabung kereta (dah ada support money untuk bayar kereta)
Income mula meningkat naik, dari 4 angka ke 5 angka

dulu part time
sekarang full time business woman
Allah dah atur cantik perjalanan hidup
sekarang dah anak dua
Dapat merasa manage masa sendiri

--------

Berbalik pada situasi hari ini. 
Kalau pendapatan Danis masih sama, 
mungkin banyak yang Danis terpaksa korbankan utk kehidupan hari ini.
 Bukan tak boleh hidup, tapi ada benda yang perlu dikorbankan atau
 dikurangkan termasuklah impian untuk memenuhi KEHENDAK kami.

Bila tengok rakan-rakan sekeliling yang melakukan 
lebih dari satu kerja hari ini, terdetik persoalan adakah mereka 
melakukan extra kerja utk menampung 'KEHENDAK' mereka atau 
dah masuk ke fasa utk menampung KEPERLUAN?

Apa maksudnya? 
Bila kita bercakap tentang menampung keperluan,
 ia adalah satu perbelanjaan yang 'wajib' dan perlu dibelanjakan setiap bulan. 
Kalau kita tak penuhi, mungkin akan mengganggu 
sistem kehidupan normal kita dan keluarga.
 Sebagai contoh makanan, rumah, pengangkutan, sekolah dll.

TAKUT bila situasi sesetengah dari kita terpaksa melakukan lebih 
dari satu kerja sebab 'gaji' bulanan tak cukup utk tampung keperluan asas keluarga. 
Dgn kata lain 'terpaksa' buat lebih dari satu kerja untuk HIDUP.

Syukur bila sebahagian dari kita masih lagi mampu berfikir dan 
berusaha untuk mencari jalan untuk melengkapkan keperluan
 diri dan keluarga dan tidak hanya mengharap sesuatu 
yang tetap sahaja setiap bulan (walaupun yang tetap dah negatif)

Tapi masih ramai yang masih berasa selesa untuk kekal dgn rutin 
harian tanpa mencari jalan penyelesaian walaupun perbelanjaan
 keperluan dh berada di tahap bahaya. Tak risau ke satu hari nanti kita
 tak mampu nk bercakap tentang 'kehendak' bila 'keperluan' kita pun masih tak cukup

*****
Kesimpulannya tak perlu terlalu ego dan sombong untuk tidak
 melakukan kerja extra atau mencari peluang menambahkan incom
 jika 'keperluan' kita dan keluarga berada di tahap yang membimbangkan setiap bulan. 

Tak perlu bercakap tentang 'kehendak' lagi sekarang sekirannya
 kita masih 'malas' dan tak melakukan apa yang perlu 
utk melengkapkan keperluan kita.

sekadar perkongsian utk kita fikir-fikirkan bersama. 
Di mana tahap keperluan dan kehendak kita.. 




Jangan digoyang kaki itu!

Berusahalah. 


Selamat Tahun Baru 2016


No comments:

Post a Comment